PetFood tar sikte mot framtidens utmaningar

Efter ett par tuffa år vässar PetFood klorna genom nya koncept och ett nytt spännande samarbete. – Vår bransch har förändrats mycket de senaste åren, säger vd Maria Lundberg. Bara ett stenkast från infarten till Norrfjärden finns PetFood, ett genuint familjeföretag som grundades redan 1981. På den tiden drev Maria Lundbergs föräldrar en ICA-butik i Sjulsmark. Hemma hade de stora hundar med stor aptit och de små hundmatsförpackningar som fanns i butiken räckte inte långt. Marias far kontaktade sin leverantör för att undersöka möjligheten att ta hem större säckar men fick till svar att de bara kunde leverera större volymer. Hans motdrag blev att ta hem lika mycket som företagets alla kunder från Sundsvall och uppåt resten av året. Sagt och gjort, en gång i månaden kom en långtradare med släp fullastad med foder, som lastades in i källaren under den lilla butiken. – Pappa hade nog ingen aning om vad det skulle innebära. Han fick köpa en liten lastbil och började leverera i vild panik, minns Maria med ett leende. Förändrad bransch Så börjar berättelsen om PetFood, som drevs parallellt med ICA-butiken till 1987 då familjen valde att satsa fullt ut på hund- och kattmat. Sedan dess har företaget utvecklats till en fullsortimentsgrossist mot hemdjursbranschen med ca 1200 kunder över hela Sverige. Idag ligger omkring 8000 olika produkter på hyllorna i lagret och omkring 75 procent av omsättningen är tillbehör till alla djur i hemmet. – Vi ser en tydlig förmänskling av djuren. Husdjur har blivit en stor grej som följer mode och trender, som folk lägger ner mycket mer pengar på än tidigare. Verksamheten flyttades till där den ligger nu 1991. Byggnaden ägde de till en början själva men så småningom erbjöd sig PNF att köpa fastigheten, som sedan har byggts ut i flera omgångar efter de behov som uppstått. – Det har varit helt suveränt, vi hade aldrig mäktat med att växa annars, säger Maria som menar att de är mycket tacksamma för den alltjämt nära och goda relationen med Piteå Näringsfastigheter. [caption id="attachment_1823" align="aligncenter" width="796"]pet-food-8 Det stora lagret har byggts ut i flera omgångar.[/caption] Stora utmaningar Den senaste utbyggnaden skedde 2009, när ytan fördubblades. Då bildades även fastighetsbolaget Norrfab, där PetFood gick in som delägare. Bara några månader efter invigningen drabbades företaget av ett ordentligt dråpslag, då den allra största leverantören bröt ett mer än arton år långt samarbete. – Det försvann totalt omkring 50 miljoner kronor i omsättning och vi fick permittera 15 personer. Det har varit några tuffa år, vi har gått igenom ett riktigt stålbad. Sedan dess har PetFood jobbat sig tillbaka med hjälp av andra välkända varumärken och även egna. Idag sysselsätter företaget 29 personer och utvecklingskurvan pekar uppåt igen, även om det idag finns nya utmaningar. Maria förklarar att branschen har vuxit och förändrats mycket bara sedan hon tog över huvudansvaret 2010. – Många andra branscher tittar på vår och gör djurprodukter. Konkurrensen växer och branschen har blivit en business som till stor del drivs av investmentbolag. Det är en jätteutmaning att fajtas mot de stora drakarna. Ny samarbetspartner Under hösten har PetFood sålt en minoritetsdel av bolaget till en mångårig tysk samarbetspartner– en jätteaktör som finns i 80 länder och är Europas största och starkaste varumärke för tillbehör. Med de krav och den marginalminskning som finns, inte minst på grund av näthandeln, behövs samarbetspartners. – Det känns fantastiskt bra. Det kommer nya utmaningar och vi måste jobba med en stor aktör om vi vill vara kvar. Vi ligger ju egentligen helt fel geografiskt. Våra leverantörer och kunder finns i södra Sverige. Vi har längre leveranstid och har aldrig fått en krona i fraktstöd, säger Maria Lundberg som förklarar att även arbetssättet är annorlunda idag. – Förr var vi en grossist men nu säljer vi hela koncept. Vi måste ha en bra relation med tillverkaren för att kunna påverka och följa med varan hela vägen och vi måste även hjälpa våra kunder med saker som exponering och hur de ska driva försäljning ute i butik. Själv har hon växt upp med PetFood och jobbat i företaget nästan hela sitt liv. Trots utmaningarna kan hon inte tänka sig något annat. – Det är en fantastisk och speciell bransch där alla känner varandra och brinner för sin sak. Och jag har otroligt omtyckt och lojal personal. Jag skulle faktiskt vilja säga att jag har Sveriges bästa personal i vår bransch. Se fler bilder i bildspelet nedan, automatiskt eller genom att trycka på prickarna i övre kanten. [galleri]