Det rullar på hos Holmgrens Transport och Maskintjänst
Vi har hälsat på hos Holmgrens Transport och Maskintjänst AB, ett mindre åkeriföretag med säte i Rosvik som transporterar timmer i norr och husmoduler söderut.
Firman startades i liten skala under hösten 2015, när Daniel Holmgren och hans bror Fredrik investerade i en grävmaskin. Till en början tog de uppdrag vid sidan om sina ordinarie jobb. Våren 2017 köpte de en kranbil från företaget där Daniel jobbade och startade eget på heltid. Samma år köpte de även en trailer, som än idag används för transport av husmoduler från Lindbäcks Bygg till södra Sverige.
I höstas delade bröderna på företaget.
– Brorsan ville hålla på med maskiner och jag med lastbilar så han startade eget bolag och tog över grävmaskinen och jag behöll lastbilarna. Men vi hjälper varandra när det behövs, säger Daniel som i samma veva sålde kranbilen och köpte en timmerbil i stället.
Idag har han två anställda. Förutom trailern som fraktar husmoduler söderut är huvudsysselsättningen transport av timmer, som speditör åt BDX. Upptagningsområdet är hela Norrbotten, framför allt inom fyrkanten, och delar av Västerbotten. Just nu har de till exempel många körningar kring Arvidsjaur och Sorsele. Efterfrågan är stor och planen är att köpa ytterligare en timmerbil och anställa ännu en chaufför inom en snar framtid. Men det finns en stor utmaning.
– Det finns bra med jobb men det jättesvårt att hitta folk som kan och vill köra timmerbil och kran.
[caption id="attachment_3079" align="alignnone" width="796"]
Industrifastigheten ligger på Formvägen 2 i Rosvik. Holmgrens Transport och Maskintjänst hyr garaget längst till höger på bilden, där vi har installerat en högre port.[/caption]
Holmgrens Transport och Maskintjänst har sin bas i ena änden av vår industrifastighet på Pitevägen i Rosvik, där även Ralutek AB, Piteå Bilarena AB och KS Autoteknik håller till. Garaget används bland annat för reparationer och underhåll av maskinparken. Med en ny högre port funkar det även bra att tina av timmerbilen här inne vintertid.
Med undantag för ett par år som kranförare på byggarbetsplatser har Daniel alltid jobbat nära skogen. Han har till exempel kört skogsmaskin, flishuggare, timmerbil och biobränslen. Steget till att starta eget har vuxit fram.
– Jag funderade länge och ville testa om jag skulle fixa det. Det här är en tuff bransch med pressade priser och man får räkna med att jobba mycket, men jag tycker att det rullar på riktigt bra, säger Daniel som kan tänka sig att successivt utöka parken till 4-5 bilar.
– Men jag vill inte växa alltför mycket. Det gäller att hitta en gyllene medelväg där man känner att man ligger på en bra nivå.