Hing Organics växer och flyttar in på Furunäset
Med Hing Organics har Sofia Grödahl och Lisa Hellmér skapat ett unikt varumärke som ligger helt rätt i tiden. Nu får deras ekologiska ljus och spaprodukter uppmärksamhet även långt utanför Sveriges gränser och delar av produktionen flyttas till nya lokaler.
De är båda inflyttade pitebor och träffades för första gången på en kvinnlig nätverksträff år 2013. Sofia Grödahl, som kom till Piteå från Estland 2009, hade några år tidigare startat Tvålköket; en webbutik med råvaror för hobbytillverkning av tvål. Samtidigt hade hon många nya idéer. Bland annat jobbade hon med att utveckla egna doftljus.
– De började bli populära, men alla doftljus tillverkades i USA. Jag tänkte, varför importera om man kan göra egna?
Lisa Hellmér, som ursprungligen kommer från Göteborg, äger och driver Pensionatet på Malmgatan och jobbar som samordnare på företagsinkubatorn Go Business på Acusticum. Hon såg direkt Sofias drivkraft och produktens potential. Mötet slutade med att hon erbjöd Sofia en plats i inkubatorn, där hon kunde få hjälp med att utveckla affärsidén. Resten är historia. För ett år sedan köpte Lisa in sig i halva företaget och nu driver de tillsammans Grödahl & Hellmér AB, som jobbar under varumärket Hing Organics.
Rena råvaror
Allt började med doftljusen. Idén om ett helt ekologiskt ljus växte fram successivt och efter mycket experimenterande lanserades produkten vid Formexmässan 2014.
– Jag har alltid brunnit för kvalitet och att råvaror ska vara tillverkade på ett schysst sätt. Alla våra råvaror går att spåra direkt till naturen, säger Sofia som förklarar att Hing-ljusen innehåller rapsvax, ett mycket miljövanligt och ovanligt alternativ i ljustillverkning. I stället för parfymer med tvivelaktigt innehåll kommer doftämnena från eteriska oljor som pressas från doftrika växter som rosmarin, lavendel, pepparmynta, kanel och citrongräs. Ljusen brinner dessutom med en sprakande träveke. Produkten har tagit år att utveckla.
– När Hing föddes fanns inga liknande ljus på världsmarknaden. Nu finns några bra till, men faktiskt inte så många i världen.
Genomtänkt varumärke
Två år senare har deras produkter fått positiv och värdefull uppmärksamhet i flera erkända inredningmagasin och livsstilsbloggar.
– Hing står för fräscha tankar – att leva kvalitetsmedvetet, hållbart och nära naturen. Köp lite mindre och bättre. Det står vi för och det ligger i tiden, säger Lisa som tidigt såg potentialen i Hing-konceptet och var ordentligt engagerad redan långt innan hon köpte in sig som ägare. Hon menar att en annan viktig pusselbit som bidragit till helheten är utseendet och paketeringen. Där har Hing fått god hjälp av Terese Brännström, grafisk formgivare, som har tagit fram profil och förpackning.
(Se BILDSPEL automatiskt eller genom att trycka på prickarna i den övre delen av bilden:)
[galleri]
Nya produkter och tjänster
Idag erbjuder Hing Organics även doftpinnar och spaproduker med tvål, bodybutter, badsalt, oljor och scrub, efter samma koncept som ljusen. Sedan ett år huserar de i ett mindre hus på Malmgatan, där det även finns en liten gårdsbutik. Hing Organics har även ett trettiotal återförsäljare spridda över landet samt en webbutik under uppbyggnad. Fler produkter är på gång och dessutom är en ny spännande tjänst under utveckling.
– Vi erbjuder utveckling av profildofter för olika varumärken. Det är något som blir allt vanligare, att t.ex. ett hotell vill ha sin egen signaturdoft, berättar Lisa.
Anpassad lokal på Furunäset
Hing Organics börjar nu växa ur sina lokaler. Ljustillverkningen blir kvar på Malmgatan men strikta regler och hygienkrav för tillverkning av hudvårdsprodukter kräver ett sterilt utrymme. Den delen av produktionen har därför flyttats till Hampasgränd på Furunäset.
– Piteå Näringsfastigheter har varit fantastiskt tillmötesgående på alla sätt. Det gick snabbt att bygga om och lokalerna här är perfekta för oss. Vi är jättenöjda med den här lösningen.
Satsar och siktar högt
Som team kompletterar de varandra. Medan Sofia i första hand är produktutvecklaren brinner Lisa för varumärkes- och marknadsföringsarbetet. Trots en tuff marknad i konkurrens med många stora företag är siktet inställt på att växa och anställa. Visionen är i första hand att etablera Hing Organics som ett nordiskt toppmärke och att bli störst inom sin gren. Redan nu kommer spännande förfrågningar från fjärran länder. För att kunna säga ja lämnar Lisa i dagarna sin tjänst på Go Business för att satsa fullt ut på Hing tillsammans med Sofia, som börjar se resultatet av många års målmedvetet arbete.
– Nu börjar vi skörda frukten av de frön som jag planterade för 5-6 år sedan. Det känns jättekul.