Vanliga frågor – FAQ

Här svarar vi på de allra vanligaste frågorna vi får från våra hyresgäster.

Mer information finner du på sidan Bra att veta för dig som hyresgäst

Vilka åtaganden har jag som hyresgäst?

Du hyr din lokal av Piteå Näringsfastigheter AB eller något av dotterbolagen. I det upprättade kontraktet finns både dina och våra rättigheter och skyldigheter beskrivna och de är viktiga att känna till. Förutom att betala hyran i tid ansvarar du som hyresgäst för att sköta din hyrda lokal på bästa sätt. Som exempel ska du bekosta underhåll av ytskikt på golv, putsa fönster och byta trasiga lysrör och lampor medan vi ansvarar för (undantag finns) snöröjning, sandning och städning av gemensamma utrymmen som entréer, kök och toaletter där det förekommer.

Fler åtaganden hittar du i vår kontraktsbilaga Invändigt underhåll och särskilda bestämmelser. För allas trivsel och säkerhet är det viktigt att alla hyresgäster håller god ordning både inomhus och utomhus. Det gäller naturligtvis också oss. Särskilt noga är det i gemensamma utrymmen och kring nödutgångar och korridorer. De får förstås aldrig vara blockerade.

Brandskyddet  – vem ansvarar för det?

Det är hyresgästens ansvar att ha interna rutiner upprättade samt att bedriva ett förebyggande brandskyddsarbete, till exempel att se till att nödutgångar inte är blockerade, att det finns besiktade brandsläckare på rätt plats, att ni vet vad ni ska göra vid en utrymning, vart ni ska återsamlas och att utbilda er personal i brandskyddsfrågor. Ta alltid för vana att kolla var närmaste nödutgång finns om en utrymning skulle bli nödvändig.

Hur får jag tag i nycklar till min lokal?

Nycklar till ditt kontor/lokal kvitteras och hämtas ut i receptionen hos Piteå Näringsfastigheter, Karl Grankvist Väg 4. Föranmäl gärna ditt besök till info@pnf.se

Som standard kan du kvittera ut tre nycklar. Behöver du fler ordnar vi det, men du får då själv stå för kostnaden. En utkvitterad nyckel betyder ansvar. På det dokument som du signerar framgår detta tydligt. Läs igenom noga. Kom också ihåg att alltid låsa din lokal när du inte är där. För borttappad nyckel debiteras du som hyresgäst en kostnad, beroende på lokalens placering och nyckelsystem.

Var kan jag parkera?

Det finns många parkeringsplatser runt våra fastigheter, och de flesta är fria att använda, även om vissa områden har begränsningar. Var dock noga med att läsa och följa skyltarna, annars finns risk för parkeringsböter. Observera att parkeringsplatserna endast får användas av registrerade fordon. De får alltså inte fungera som uppställningsplats för avställda fordon.

Parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Via Piteå kommun kan du ansöka om parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Ansökan görs via en e-tjänst. Ansök om parkeringstillstånd för rörelsehindrade via Piteå kommun

Hur får jag tillgång till motorvärmare?

Om du vill använda motorvärmare vintertid tecknar du ett separat kontrakt. Kontakta Piteå Näringsfastigheter AB på 0911-933 85 eller info@pnf.se så ordnar vi kontraktet för påskrift. Vid tecknandet får du en personlig kod som du sedan använder för att aktivera stolpen.

Aktiveringen gör du enklast genom att skriva adressen mv.pnf.se i din webbläsare på dator eller i din smartphone. Vi har sammanställt hur man går tillväga för att aktivera motorvärmare. Klicka här för att läsa instruktioner för motorvärmare.

Ingår bredband i kontraktet?

I ditt kontrakt ingår inte bredbandsuppkoppling. Det är alltså upp till dig att teckna avtal med den leverantör du vill ha. PiteEnergi äger och ansvarar för fibernätet i Piteå kommun och som hyresgäst hos PnF får ni tillgång till en egen uppkoppling. Ni kan välja mellan en rad olika tjänsteleverantörer, för att kunna teckna rätt tjänster till just ert företag. Mer information om dem hittar du via PiteEnergi (extern länk) Vid frågor kontakta PiteEnergi på 0911-648 00 eller skicka e-post till kundservice@piteenergi.se

Vad gäller för skyltning?

I samband med inflyttning ordnar vi så att ert företagsnamn syns på våra orienteringstavlor som finns i anslutning till byggnaderna. På vissa byggnader kan det vara möjligt att sätta upp egen skylt på fasaden. Då krävs godkännande av oss som hyresvärd samt att inlämnat skyltlov till kommunen beviljas. Alla kostnader kring skyltning såsom skyltlov, skyltmontering, belysning och underhåll betalas av hyresgästen. Hyresgästen förbinder sig att följa vid för tiden gällande regler för skyltning avseende placering, färg, utformning och framtoning. Uppsättning av övrigt (brevlådor, reklam etc.) får ej förekomma på och i byggnaden utan hyresvärdens medgivande.

Vad gäller på kontorshotellen?

Läs mer: På våra kontorshotell

Postfack
Plats i fastighetsbox/postfack vid entré ingår i avtalet. I undantagsfall finns istället postlådor utanför entrén. Vid frågor, kontakta oss på 0911-933 85 eller info@pnf.se

Felanmälan
När något inte är som det ska, trasigt eller saknas vill vi att ni gör en felanmälan till oss på vår hemsida www.pnf.se/felanmalan eller ringer till 0911 – 933 70. Det är viktigt att det görs en felanmälan för att vi ska kunna följa upp ärendet på bästa sätt.

Övrigt
Husdjur: Normalt sett är husdjur inte tillåtna i våra lokaler.
Rökning: Rökning är förbjuden både inomhus och i närheten av entréer.

Följ oss